Podstawowe zasady kupowania twojej pierwszej Corvette C3

Zasada 1.

 

Zanim zaczniesz myśleć o zakupie Corvette c3, musisz poznać dwie podstawowe prawdy.

 

Prawda pierwsza.
Bez względu w jakim stanie chcesz ją kupić, bez względu ile pieniędzy na nią wydasz, bez względu skąd ją będziesz miał, musisz się liczyć z tym, że twoja nowa/stara corvette może potrzebować pracy przy niej i ewentualnej wymiany niektórych części.

 

Prawda druga.
Nigdy nie kupuj Corvette bez jej obejrzenia. Nawet jeżeli kupujesz ją za oceanem, każ sobie przysłać zdjęcia „niebezpiecznych obszarów” (opisanych poniżej). Jeśli ich nie dostaniesz albo sprzedający unika dostarczenia ci tych informacji, daj sobie spokój.
Nie oczekuj że tylko z powodu wydania 100 tyś dolarów nie będziesz miał konieczności włożenia kolejnych pieniędzy w swoją Corvette. Pamiętaj, najnowsza Corvette c3 ma już ponad 30 lat.
Jeżeli jesteś w stanie zaakceptować fakt wydawania kolejnych pieniędzy na twoją nową Corvette ponad cenę zakupu, możesz czytać dalej.

 

Zasada 2.
Najpierw musisz zdecydować, jaki rodzaj Corvette c3 chciałbyś kupić jako twoją pierwszą Corvette. Jeśli nie odpowiesz sobie na to pytanie, zawsze będziesz myślał o tym, że twoim marzeniem była ta chromowa, którą zawsze chciałeś mieć. Albo właśnie ta z tego rocznika, który ci się marzy. To nie jest właściwe podejście. Zastanów się, co do ciebie najbardziej przemawia. Zadaj sobie pytania typu:
a) chromowane zderzaki czy gumowe zderzaki
b) oryginalna corvette czy tuningowana
c) small block czy big block
d) coupe czy cabrio
e) skrzynia automatyczna czy manualna
f) płaska szyba tylna (mały bagażnik) czy szyba wypukła (większy bagażnik)
Jeśli już odpowiedziałeś sobie na te pytania, to odpowiedzi na nie już powiedziały ci, jaką Corvette naprawdę chcesz.

 

Zasada 3.
Zanim kupisz swoją pierwszą Corvette c3, powinieneś zastanowić się (i to tak uczciwie), jakie są twoje zdolności mechaniczne. Czy jesteś całkowicie nowicjuszem jeśli chodzi o kręcenie kluczem, czy masz mentora albo nauczyciela, który nauczy cię tych umiejętności. A może masz ludzi, którzy będą pracowali przy twojej Corvette? Odpowiedzi na to pytanie powinny wskazać ci drogę przy zakupie Corvette c3. Wiele ludzi kupuje samochód a potem okazuje się, że nie są nawet w stanie zacząć, a co dopiero skończyć swój projekt. Odpowiedz na to pytanie powoli ci uniknąć wielu rozczarowań i kosztów.

 

Zasada 4.
Musisz poznać swoje możliwości finansowe, nie tylko w celu zapłaty za samochód, ale także możliwości wkładania pieniędzy (np.miesięcznie w swoją Corvette). Odpowiedz sobie na to pytanie, ile miesięcznie możesz włożyć w swoją zabawkę. Czy jesteś w stanie włożyć pieniądze w Corvette w awaryjnej sytuacji?
Przykro jest patrzeć na stojącą w garażu Corvette, stojącą tylko z powodu braku środków finansowych na to żeby cieszyć się z jazdy. Oczywiście niektóre z tych sytuacji są nieprzewidywalne… ale czy nie chciałbyś ich uniknąć, jeśli byś mógł?

 

Zasada 5.
Jeśli już znajdziesz potencjalną Corvette pamiętaj o tym, że jeśli chcesz mieć radość i przyjemność, Corvette musi mieć minimum dobrą ramę, dobrą klatkę i dobre zawieszenie.
a) klatka:
W prostych słowach jest to metalowa rama otaczająca obszar kokpitu oraz progów. Ważne jest, żeby była w dobrym stanie, ponieważ to właśnie ona trzyma to, co widzisz z zewnątrz do kupy. Najprostszym sposobem sprawdzenia stanu klatki jest demontaż dwóch plastików w nogach kierowcy i pasażera i zajrzenie tam. Jeśli zobaczymy bardzo dużo rdzy, szczególnie w okolicy śrub trzymających klatkę do ramy bądzmy pewni, że bez poważnych napraw klatki (a to wiąże się z rozklejaniem nadwozia), które są bardzo kosztowne się nie obejdzie. Drugim obszarem, który łatwo sprawdzić jest rama szyby, a wszystkie jej „wady” wyjdą po zdjęciu chromowanych osłon i uszczelek na słupkach. Szczególnie kosztownym jest rdza przy dolnych krawędziach szyby.
b) rama:
Następnym ważnym obszarem do sprawdzenia na obecność rdzy jest rama, która jest wspornikiem dla wszystkiego w twoim samochodzie. Znajdz Corvette z dobrą ramą, która nie będzie miała przerdzewiałych miejsc. Zaoszczędzi ci to kosztów naprawy lub wręcz wymiany ramy. Ze względu na normalnie występujące wycieki silnika oraz częste przypadki rozlania olejów i smarów w komorze silnika, ta cześć ramy przeważnie jest w najlepszym stanie. W 99% wszystkich Corvette najpierw rdzewieje obszar w miejscu zakończenia progów i rozpoczęcia zakola koła tylnego.
Dobrą techniką sprawdzenia oglądanej ramy jest uderzanie jej np.dużym śrubokrętem. Jeśli słychać ładny, metaliczny dzwięk i w trakcie uderzania nie odpadają od ramy większe kawałki rdzy, prawdopodobnie rama jest dobra. Jeśli natomiast słyszysz głuchy dzwięk a ponadto śrubokręt wbija się w ramę bądz odpadają z niej większe kawałki rdzy nie patrz na nic innego, tylko uciekaj jak najdalej.
c) zawieszenie:
Pomimo tego, że zawieszenie w Corvette jest w miarę proste w naprawie, to jego wygląd i stan techniczny świadczy po prostu o jej poprzednim właścicielu. Bo przecież dobre prowadzenie i bezpieczeństwo to podstawa. Ktoś, kto nie dbał o zawieszenie, nie dbał pewnie i o resztę.

 

Zasada 6.
Zanim kupisz swoją pierwszą Corvette c3, kolejnym obszarem któremu powinieneś się przyjrzeć dokładnie to karoseria. Jeśli chcesz uniknąć bólu głowy w przyszłości, powinieneś zerknąć w parę miejsc. Przejedz palcem po zakolach, czy nie są przypadkiem popękane. Sprawdz, czy nie ma pęknięć w okolicach gdzie karoseria łączy się z ramą. Warto też zajrzeć w zakola, bo tam najczęściej znajdziesz ślady starych napraw. Zwróć też szczególną uwagę, czy na lakierze nie występują malutkie bąbelki, bo to oznacza uprzednią, niefachową naprawę lakierniczą. Wbrew pozorom pozbycie się tych bąbelków nawet przy ponownym lakierowaniu samochodu, nie jest ani proste ani tanie. Warto też w przypadku zbyt ładnego lakieru postarać się o to, żeby poznać historię sprzed lakierowania. Któż bowiem wie ile kleju, żywicy i maty zostało uprzednio zużyte, żeby twoja Corvette wyglądała pięknie.

 

Zasada 7.
Staraj się, jeśli to możliwe unikać zakupu Corvette, która stała na dworze przez długi czas, szczególnie w zimnych bądz mokrych klimatach. Pamiętaj, że 99% Corvette c3 jest nieszczelnych. Unikaj także samochodów, które stały z otwartymi oknami przed długi okres czasu. To z pewnością zrujnowało szanse na to, że wnętrze będzie w dobrym stanie oraz twoje nadzieje na przyzwoitą podłogę.

 

Zasada 8.
Zapoznaj się z opcjami i niewielkimi zmianami, jakie stosowano w trakcie produkcji Corvette c3 przez lata, kiedy powstawała. To pomoże ci wykryć co jest fabryczne a co nie, co było wymienione a co nie oraz co zrobił domorosły mechanik a co fabryka. Szybką drogą oceny wizyty domorosłego mechanika jest zajrzenie do komory silnika. Zobacz ile przewodów podciśnienia jest zaślepionych, ile kabli elektrycznych wisi bez celu itp. Pamiętaj, że doprowadzenie tego wszystkiego do stanu pełnej sprawności to nie tylko czas ale i pieniądze. Przecież nikt nie odłącza rurek czy przewodów jeśli podłączone do nich urządzenia działają. Nie łudz się, że jeśli coś jest odłączone, to wystarczy podłączyć kabelek z powrotem.

 

Zasada 9.
Zapisz sobie numer nadwozia a także dane z tabliczki znajdującej się przy zawiasach drzwi kierowcy. Poproś fachowca, żeby rozszyfrował to, co zapisałeś a ty sprawdz, czy wyniki zgadzają się z tym co widzisz. Warto też sprawdzić czy np. numery nadwozia są zgodne z numerami silnika (takie Corvette są po prostu bardziej poszukiwane i droższe). Pamiętaj, że jeżeli szukasz oryginalnej Corvette to nie tylko te numery o tym świadczą. Warto więc zapytać fachowca albo przeboleć te parę złotych i zabrać go ze sobą. To zawsze drugi zestaw oczu, które mogą pomóc ci zaoszczędzić dużo pieniędzy.

 

Zasada 10.
W trakcie oglądania samochodu zrób sobie listę, które z części wg ciebie będą wymagały wymiany lub naprawy. Zorientuj się na specjalistycznych stronach (np. www.corvette.pl) ile części, które wg ciebie trzeba będzie wymienić kosztują. W ten sposób zyskasz pojęcie ile tak naprawdę będzie cię kosztować zakup danego egzemplarza Corvette. Jeśli nie znasz się na tym zrób maksymalnie dużo zdjęć i prześlij je do kogoś, kto pomoże ci je ocenić.

 

Zachowując powyższe zasady zaoszczędzisz sobie zrzędzenia w domu, że ktoś wcisnął ci kolejny złom, który nigdy nie będzie jezdził i lepiej było wydać te pieniądze na fryzjera i nowe ciuszki:)

 

Powodzenia w poszukiwaniach.
Ten wpis został opublikowany w kategorii 114. Dziesiec przykazan. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz