Zapłon – jak ustawić, aby uzyskać więcej z Twojego silnika

Wpis ten dotyczy ustwienia zapłonu w silnikach Chevroleta V8 i to nie tylko stosowanych w Corvette, ale także w innych pojazdach GM. Procedura ta różni sie od podawanej w danych fabrycznych, jednak jest sprawdzona i daje efekty, których nie sposób ignorować.
Chciałbym podkreślić i zwrócić uwagę, że nieumiejętne i nieprawidłowo wykonane ustawienia mogą spowodować trwałe uszkodzenie silnika. Jeśli więc nie masz potrzebnej wiedzy i sprzętu, aby te ustawienia wykonać, zleć ich wykonanie osobie, która się na tym zna.

Jeśli sądzisz, że ustawienie zapłnou na wolnych obrotach to wszystko, co możesz zrobić, to jesteś w wielkim blędzie. Przecież nie jeździsz swoim autkiem na wolnych obrotach, a zapłon i jego ustawienia zmieniają się wraz z obrotami silnika. Większość warsztatów i mechaników ustawia zapłon właśnie na wolnych obrotach jako prosty i wygodny spósob ustawienia zapłonu i w zasadzie nie ma nic w tym zlego … No z wyjątkiem faktu, że w ten sposób nigdy zapłon nie będzie ustawiony idealnie dla wykorzystania możliwości, jakie drzemią w Twoim silniku.

Silniki small block wykorzystują w pełni swój potencjał, jeśli całkowite wyprzedzenie zapłonu, to znaczy wyprzedzenie odśrodkowe + wyprzedzenie poczatkowe ( z rozłączonym podciśnieniem) jest maksymalne przy 2500 do 2800 obrotów i wynosi 36 – 38 stopni.  Jeśli masz ustawianą lampę stroboskopowa to sprawdzenie tego jest dziecinnie proste. Jeżeli takiej nie masz, to musisz narysować sobie kreskę na 36-tym stopniu na balanserze drgań charmonicznych. Jak to wymierzyć ?  To też proste :-) .  Zmierz obwód swojego koła  balansera drgań charmonicznych najdokładniej, jak tylko potrafisz. Wymiar, jaki otrzymasz  podziel na 10 i odmierz w kierunku wskazówek zegara od kreski która jest na twoim balanserze drgań charmonicznych i zazanacz tam kreskę… Gotowe!

Zdejmij kopułkę zapłonową i palec rozdzielacza ,a zobaczysz tam 2 sprężynki na przeciwwagach. Zdejmij je całkowicie, sprawdź czy przeciwwagi poruszają się bez absolutnie żadnych zatarć czy probemów. Załóż palec i kopułkę(bez sprężyn oczywiście) oraz odłącz podciśnienie z aparatu zapłonowego.

Uruchom silnik, nie przestrasz się. Silnik może strzelać ponieważ uzyskujesz maksymalne wyprzedzenie zapłonu od razu na małych odbrotach ( pamietasz ? nie ma sprężynek). Jeśli masz lampę stroboskopową z ustawieniami, to ustaw ją na 36 stopni.  Jeśli nie masz takiej, to wcześniej zrobiłeś sobie znaczek na balanserze drgań charmonicznych. Oświetl go standardową lampą. Dodaj lekko gazu – już przy niewielkim dodaniu znaczek 36 stopni powinien być w centrum błysku. Upewnij się kilka razy (dodając lekko gazu), czy maksymalne wyprzedzenie zapłonu, to 36 stopni i czy przypadkiem  nie jest większe ! Znalazłeś właśnie swój punkt 0 dla nowego ustawienia zapłonu. Zgaś silnik.

Zdejmij kopułkę i palec rozdzielacza i zalóż sprężynki. Złóż wszytsko ponownie i pamietaj żeby pozostawić odłączony przewód podciśnienia. Uruchom silnik. Dla póżniejszych celów zapisz sobie, ile wynosi wyprzedzenie zapłonu przy wolnych obrotach.  Teraz dodaj szybko kilkakrotnie gazu tak, aby osiągnać 3000 obrotów i sprawdź czy osiągnąłeś 36 stopni wyprzedzenia. Jesli nie udało się osiągnać 36 stopni, to oznacza, że musisz zmienić sprężyny na bardziej miękkie. Nie staraj się uzyskać 36 stopni kręcąc silnikiem wyższych obrotów. To nic nie da, a może spowodować uszkodzenie silnika, jeżeli zakręcisz go zbyt wysoko widząc, że już już zaraz będzie 36 stopni ( człowiek się zapomina w takich sytuacjach) . Teraz zgaś silnik i podłącz podciśnienie.

Czas na test drogowy :-)

36 stopniowe wyprzedzenie zapłonu przy 2500 obrotów jest optymalne przy założeniu, że chcemy obudzić smoka z naszego uśpionego silnika. Będzie to jednak wymagało tankowania dobrej benzyny. Przejedziesz się po okolicy, ale pamietaj o wyłączeniu radia . Teraz masz słuchać tylko swojego silnika. Bardzo krótkimi fazami dodawaj energicznie gazu startując z wolnych obrotów i słuchaj uważnie, czy nie słyszysz detonacji ( stukania). Jeżeli usłyszysz jakiekolwiek detonacje, to oznacza, że musisz cofnąć zapłon. Zrób to w odstępach 2 stopni aż do momentu, kiedy detonacje całkowicie znikną. UWAGA!  Spalanie detonacyjne może trwale i poważnie uszkodzić Twój silnik! Reaguj na takie zachowanie natychmiast, korygując zapłon.

Gotowe. Właśnie uzyskałeś optymalne ustawienia Twojego silnika ze strony zapłonu. Zapisz sobie ustawienia i zapamietaj je, wykonujac następne prace ulepszeniowe Twojego silnika.

Jeśli nie słyszysz stukania silnika przy przyspieszaniu, ale samochód się dusi albo szarpie przy wolnym dodawaniu gazu po uprzednio opisanych ustawieniach, oznacza to, że Twój aparat dostaje za dużo wyprzednia podciśnieniowego dodanego do mechanicznego. Niezbędna wtedy będzie zmiana przebiegu podciśnieniowego wyprzedzenia zapłonu za pomocą regulowanego mechanizmu podciśnieniowego dostępnego u wielu producentów cześci do aparatów zapłonowych. Ustawiając taki mechanizm, musisz to zrobić tak, aby uzyskać maksymalne działanie podciśnienia bez duszenia się czy szarpania silnika.

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Serwis i Obsługa - Zrób to sam. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz