Nowa Corvette – leganda powraca, C5 (1997-2004)

Prezentacja nowej wersji Chevrolet Corvette w 1997 roku – po 13 latach – była wydarzeniem styczniowej wystawy samochodowej w Detroit. Europejska premiera odbyła się na salonie w Genewie. Technicznie Corvette została zupełnie zmieniona, choć zachowała z wcześniejszych modeli podnoszone reflektory i domieszkę plastiku w karoserii.
Ten najstarszy samochód sportowy Ameryki, wzbudza w swym kraju ciągle ogromne zainteresowanie. W Stanach Zjednoczonych jest prawie 300 klubów miłośników Corvette. Co najmniej 6 magazynów motoryzacyjnych w USA zajmuje się wyłącznie tym samochodem!
Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych należał do najtrudniejszych okresów w historii GM. Koncern notował straty sięgające miliardów dolarów. Wiele pracy nad nowymi modelami zostało zawieszone z braku funduszy. Tak stało się też z następcą C4. Początkowo planowano zaprezentować C5 na jesieni 1992 roku. Jednak w 1989 roku, z powodu trudności GM, termin ten przesunięto na 1994 r., a potem na 1995 r., a w końcu zaprzestano go wyznaczać. Przez kilka miesięcy 1992 roku nie prowadzono żadnych prac nad nową Corvette.
Nowe auto było jednak potrzebne Chevroletowi i ostatecznie projekt otrzymał zielone światło. Nowa Corvette musiała być sztywniejsza od poprzedniego modelu. Chciano wyeliminować skrzypienia i nieszczelności, przez które do wnetrza przedostawała się woda. Aby zrealizować te założenia, opracowano nową bardziej sztywną kopnstrukcję. Składała się ona z tunelu osłaniającego wał napędowy i progów wykonanych z pojedyńczych kawałków blachy. Solidna rama zmniejsza nie tylko głośność, ale też ułatwia dobranie odpowiedniego zawieszenia. Dzięki temu samochód łatwiej się prowadzi.
Poprzednia wersja trafiła na rynek w 1984 r. Nowy model posiada mocniejszy silnik i więcej dodatkowego wyposażenia. Jednocześnie ma o półtora tysiąca mniej części… Prostsza konstrukcja, to zapewne prostsza obsługa.
Nowa Corvette nadal mieści dwie osoby z bagażem podręcznym, choć cennego miejsca nie zabiera już koło zapasowe ani podnośnik – „Goodyear” opracował dla Chevroleta ogumienie niewrażliwe na uszkodzenia, a jego ciśnienie można w każdej chwili odczytać na tablicy przyrządów. Corvette 1997 stanowi przełom w tradycji maszyn sportowych, znanych z ciasnych wnętrz, ryczącego silnika i twardego zawieszenia. Ten samochód jest znacznie większy od poprzednich modeli. Projektanci z General Motors wydłużyli o około 21 cm główną część auta, mierzoną między podstawą kół (tzw. wheelbase). Umieścili system transmisyjny w tylnej części, co pozwoliło na zwiększenie powierzchni użytkowej. Powiększono w ten sposób miejsce na nogi zarówno dla kierowcy i pasażera z przodu, jak i dla pasażerów z tyłu. Zachowano m.in. typowe cztery tylne lampy. Dzięki usztywnieniu podwozia (mocniejsza rama), zastosowano konstrukcję przekładkową (aluminium + balsa ) powodując eliminacje wibracji, wstrząsów i dodatkowych dźwięków w czasie przyspieszania i szybkiej jazdy. Wzmocniona izolacja oraz szyby grubsze o 25 proc. zapobiegają przedostawaniu się do wnętrza hałasu kół. Udoskonalono również zawieszenie. Jest ono indywidualnie dostosowywane w fabryce do wagi zamówionego wyposażenia. Elementem tłumiącym w sportowym zawieszeniu są rzadko spotykane resory piórowe. Auto sprzedawane jest z trzema rodzajami zawieszenia: standardowym oraz F45 i Z51 do wyboru, za dodatkową opłatą. System podstawowy posiada niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu. System F45 (dopłata 1500 USD) reguluje zachowanie zawieszenia podczas jazdy normalnej, sportowej jazdy szybkiej oraz jazdy z częstym wykonywaniem manewrów (np. na górskich serpentynach). Nad wyborem zachowania się zawieszenia czuwa system czujników, znajdujących się przy każdym kole. Kilkakrotnie w ciągu sekundy „odczytują” one lub też dokonują analizy rodzaju nawierzchni, w rezultacie czego następuje wybór odpowiedniego zachowania się zawieszenia i rodzaju amortyzacji wstrząsów. Zapewnia to łagodną jazdę, kontroluje nachylenie pojazdu w czasie ostrych skrętów, a także wznoszenie lub opadanie jego przedniej części podczas przyspieszenia i hamowania System Z51 (dopłata 3500 USD) zaprojektowany jest dla kierowców lubiących wyścigi oraz dłuższą jazdę po różnych, nie zawsze dobrze utwardzonych drogach. Ten rodzaj zawieszenia ma sztywniejsze sprężyny oraz większe rozmiary stabilizatora. Zaprojektowano dla Corvette nowy silnik aluminiowy LS1, ośmiocylindrowy (V8), o pojemności (takiej samej jak w poprzednim modelu) 5,7 litra i mocy (większej niż w starym silniku) 345 KM. Współpracuje on z czterobiegową skrzynią automatyczną w wyposażeniu standardowym lub z sześciobiegową skrzynią manualną, ( projekt Chevroleta, wykonanie Borg&Warner ) montowaną na życzenie nabywcy. Ten napęd pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5-5,4 sekundy (wolniej z automatem) oraz na osiągnięcie prędkości maksymalnej 276 km/h. Ten napęd postanowiono wykorzystywać również do innych samochodów sportowych GM, takich jak np. Camaro Z28. Nietypowe umieszczenie skrzyni biegów – między tylnymi kołami – znacznie poprawia własności trakcyjne tego wehikułu.
Corvette jest autem tak cichym i szybkim, że prowadzący ją z reguły nie zauważają, iż jadą już bardzo szybko (pobieżna ocena szybkości w tym aucie bywa zaniżona podobno nawet o 40 procent!). Samochód wyposażony jest w dwie poduszki powietrzne. W USA rozpoczęto jego sprzedaż w lutym 1997 r. W Europie rozpoczęła się maju. Zakłady Chevroleta w Bowling Green, w stanie Kentucky, planują wyprodukować w tym roku około 20 tys. tych pojazdów. Na razie wszystkie produkowane są w wersji coupe, ale od lata 1998 r. roku pojawi się też wersja convertible. Amerykańscy dealerzy żądają za Corvette od około 38 tys. dolarów, w zależności od wersji i wyposażenia. Tuż po rozpoczęciu sprzedaży koncern GM ogłosił o skierowaniu do warsztatów w celu bezpłatnego usunięcia usterki 1400 samochodów z tego modelu. Z powodu problemów u poddostawcy nie dokonano właściwej obróbki cieplnej drążka tylnego zawieszenia, kontrolującego kąt nachylenia koła. Cóż, małe wpadki mogą się zdarzyć nawet w przypadku samochodów za duże pieniądze. W 1998 roku do coupe z wyjmowalną centralną częścią dachu dołączy wersja cabrio.
Produkcję Corvette kilkakrotnie miało zawiesić, niepowtarzalny urok czyni zeń jednak wciąż najpopularniejsze auto sportowe USA.

Ten wpis został opublikowany w kategorii 109. Powrót na salony, C5 (97-04). Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz